miercuri, 17 octombrie 2012

Arta pentru tehnologie



Si-am trecut pe la Muzeul de Arta unde in urma cu vreo trei-patru saptamani mi-am gasit locul. Puteam sa jur cu mana pe Sfanta Biblie ca acolo e locul de care apartin. Dupa trei ore de holbat la tablouri am iesit afara intr-un aer relativ curat, sub bataia calda a razelor unui soare de toamna si tot ce voiam era sa ma dezintegrez si sa ma imprastii in aerul din muzeu unde, sub forma de praf as fi putut sa ma asez pe picturi ca sa pot traii vesnic in mediul ala, in cladirea aia mai mult decat incredibila.
Si totusi, cu chiu cu vai, m-am urcat din nou pe bicicleta cu care venisem la muzeu si-am plecat. Tot drumul inapoi spre casa am avut in fata ochilor cabinetul de grafica, in special o lucrare de-un metru patrat , poate mai mare, pe care o sa evit sa o descriu pentru ca niste cuvinte adunate laolalta nu o sa-i faca dreptate sub nicio forma.
Am trecut peste starea mea de reverie, cel mai probabil nu definitiv, si mi-am continuat viata si activitatile zilnice.
In urma cu doar cateva zile m-a rugat mama sa-i duc niste bani la Apa Nova ( rugat sub forma “Du-mi niste bani la Apa Nova”). M-am conformat, am incalecat pe bicicleta si-am pedalat pana la Apa Nova care se afla in zona Sala Palatului.
Mare mi-a fost surpriza cand am trecut pe langa Muzeul de Arta si-am vazut niste panouri care intruchipau nu altceva decat ….(drum roll please)…. coduri QR! In spatele carora se aflau cel mai probabil niste lucrari artistice, n-am stat nici doua minute sa admir porcaria.
Norocul meu, zic eu, ca ma uitam o data la CSI-NY si au avut aia un caz in care au scanat un patratel d-ala cu telefonul, de unde mi-a ramas in cap ca trebuie scanat cu telefonul; asta era singura informatie pe care o aveam referitor la aceste minutnate coduri, dupa care am venit acasa, am cautat despre ce e vorba, am aflat ca sa numesc “coduri QR” si ca pot fi scanate cu telefon/tableta sau  PDA (whatever that shit is) si aplicatia care iti permite sa scanezi recte coduri este, fireste pentru android in consecinta “NO SMART-PHONE, NO ART!”   
In principiu am crezut ca ma enerveaza situatia aste pentru ca n-am eu parte de un smart-phone, apoi m-am uitat la aparatul care-si joaca rolul de telefon mobil din buzunarul meu si m-am gandit ca-i mai mult decat sufficient apoi mi-am dat seama ca problema nu-u la mine, problema e la restul lumii.
CUM sa-ti traiesti viata intr-un telefon? CUM sa renunti sa emotia pe care o ai atunci cand te uiti la un tablou pe viu doar ca sa il scanezi cu telefonul? Scanezi cu telefonul, ma jur, chestia asta devine din ce in ce mai ridicola pe masura ce-o repet. Si CUM un eveniment care se vrea cultural isi poate permite sa faca o astfel de discriminare in randul iubitorilor de arta? 
Poate ca m-am nascut in epoca gresita, cine stie. Ma simt indignata atunci cand mama nu stie sa salveze un numar in mobil pentru ca sunt lucruri care mi-au intrat in reflex. Daca stiu sa operez cat de cat tehnologia asta nu inseamna ca o imbratisez. As da orice sa scriu randurile astea pe o foaie de hartie, cu un creion hodorogit as da orice sa trec pe langa Muzeul de Arta si sa vad pe gard lucrari ale unor tineri artisti care n-au avut pana acum sansa sa se afirme. 
Avem locatii si avem posibilitati sa punem in ochiul public arta si alegem sa-o facem intr-un mod atat de discriminatoriu.

Niciun comentariu: